Produkter

Vår focus på optimering ligger på VW Audi, Seat, Skoda, Porsche,  Mini Cooper, MB, Renault, Citroen, Peugeot. 

Vare sig du kallar det Chip trim, Ecu uppgradering, Mjukvaru Uppgradering, Mappning, mm så kan vi hjälpa dig 

Motorstyrenheten, vanligtvis i en modern förbränningsmotor, styr mängder med funktioner i hela motorn. 
Med chiptrimning/mappning så kan man välja vilken sorts förändring i motorkaraktär man söker, oftast gäller det ett högre effektuttag eller bättre bränsleekonomi. 

Detta uppnås genom att programmera om turbotrycket, bränslespridarnas öppningstid samt tändningskurvan 
(högre vridmoment kombinerat med en lägre bränsleförbrukning). Det finns många fler parametrar att arbeta med än så.
Här har jag endast valt ett litet urval av vad man kan arbeta med.
 
Prestandan kan vanligen ökas med 20-40% på vridmomentet för turbomotorer. 
För motorer utan turbo kan ökningen av vridmomentet bli ca 10-20 %. 
Bränsleförbrukningen för diesel- och bensinmotorer kan minska med 5-25%. 
 
Förutsättningar för chiptrim/mappning 
Vid utvecklandet av motorstyrenheter har tillverkarna alltid varit tvungna att kompromissa för att fordonet ska uppfylla de lagstadgade avgasnormerna i alla avseenden. 
Vidare måste de ta hänsyn till de internationella differenserna på drivmedelskvalitet, 
Utsläpp från bränsle av sämre kvalitet och för långa serviceintervaller. 
Ekonomiska ställningstaganden spelar även en väsentlig roll.

När man tar allt detta i beräkningen så resulterar det i ett motorstyrningsprogram som inte är särskilt effektivt. 
Nu för tiden så är det även vanligt att tillverkarna erbjuder nästan konstruktionsidentiska motorer som ändå har skiftande effekturval på 
grund av inställningarna i bilens styrdator.